vrijdag, april 10

Student Pilot First Solo !

Joehoe!! Ik ben solo! Wat onwijs tof! Vanochtend stond ik om 4 uur naast mn bedje. Om vervolgens om 0615 samen met mijn instructeur in het vliegtuig te stappen. Eerst moest ik een paar circuits en landingen laten zien, en als we er beiden vertrouwen in hadden mocht ik alleen.

Na het derde circuitje zei hij al dat ik weer terug mocht gaan om hem uit te laden. Oe.. spannend! Ik ben met knikkende knietjes nog even snel naar de wc gerend. En toen ging het toch echt gebeuren. Eggeling gaf me een hand en wenste me succes maar vooral veel plezier. Joan & San stonden met een grote grijns de happening vast te leggen op camera.

Ik werkte mn checklisten af.. raar hoor, tegen jezelf praten.. en startte de motor. Gelukkig werkte die meteen. Ik maakte contact met Falcon Ground en mocht taxiën naar de Run-Up area.. Aaah toen ging ik echt in mn eentje weg! Heel gek, maar heeeel stoer! Ik ging weg van RWY 4R, dus moest een eindje taxiën. Toen kreeg ik 'Archer 4133K, rwy 4R, cleared for take off'. Daar ging ik! Fullpower!! Dan dringt het echt tot je door dat je er alleen in zit, ik heb mn checklisten wel 3x gecheckt. Hahah! Gelukkig was het erg rustig in het circuit, en heb ik drie prima 'full stop taxi backs' gemaakt. Toen ik terug kwam stonden ze me op te wachten. Meneer Eggeling heeft mn sjaaltje afgeknipt, hij houdt het tot ik mn VFR eindcheck heb gehaald. En die mannen hebben me mee terug genomen. Als je het leuk vind heb ik hier wat foto's:
First Solo

Nu lekker na genieten!
X Lot

donderdag, april 9

1e check is binnen!

Jee! Hij is binnen! D11 check vandaag gehaald bij meneer Pardieu!
Heel fijn, ik hoefde van deze instructeur alleen maar de landing te laten zien die de vorige keer niet goed ging. De glide-in, dus die heb ik dan ook 6 keer achter elkaar gedaan.
De eerste twee keer was niet zo goed.. dus hij gaf me nog 1 kans... En ik deed een hele mooie glide-in! Goed, zei hij, nog 1 x zo mooi en dan geloof ik het. Maar toen hing ik er niet goed voor, dus heb ik een Go Around gemaakt. Wat hij helemaal goed vond. Toen heb ik nog 2 hele mooie glide-ins laten zien, volgens Joan op de grond zelfs met tail wind... (wind in je rug = wat je niet wilt op final). En een full stop gemaakt. Pardieu stapte meteen de kist uit en zei: 'cu upstairs...' dan krijg je toch een rilling.. heb ik het nou gehaald?? Maar eenmaal boven, feliciteerde hij me. Joehoe!

Morgen hopelijk solo! Oh als je mee wilt luisteren: www.squawkvfr.com en dan Falcon Field Airport frequency 124.60 (de lange baan). Ik vlieg om 0615 dual en ongeveer vanaf 0715 -als alles goed gaat- solo (dat is 1615 in Nederland). Het vliegtuig heet de N4133K wat je op de radio hoort als 'Archer 4133 Kilo' of 'Archer 33 Kilo'.

Ik ga slapen!

Liefs & hele dikke knuffel voor jullie!

maandag, april 6

I'm a li'l cry baby.

Vorige week heb ik niet zo veel kunnen vliegen. Van de 6 vliegdagen 3x. Er kwam een koufront over, wat hier in Arizona nog steeds een 8 is voor bikini-weer. Wat er gebeurt is de wind neemt toe. En we hebben een crosswind limiet van 17 knopen als je met instructeur vliegt. En 10 knopen solo, en dat is dus eigenlijk ook wat je wilt oefenen voordat je solo gaat.

Aan het begin van de week heb ik mijn D09 gehad. Het ging gewoon niet lekker, landen was iedere keer net niet goed genoeg. Dikke baal, dag erna ook niet gevlogen vanwege de sterke wind. Donderdag heb ik mijn D10 gevlogen. En het ging goed! Ik zag ineens het licht. Landen lukte en mn approach speeds waren goed! Helemaal blij, en ik mocht van mijn instructeur mijn D11 check vliegen. Ik stond dus ook de volgende dag op het rooster met Mr. Pardieu om 12.15. Helaas heb ik de vlucht gecanceled vanwege de harde wind. 12016G27 Dit betekend dat de wind uit 120 graden komt met 16 knopen (pal op de baan) en Gusting (windstoten) van 27 knopen. Het is weliswaar binnen de limieten voor een dual vlucht, maar gezien ik nog geen echt crosswindlandingen had geoefend wilde ik dat niet aangaan op mijn D11 check.

Dus daar lag ik smiddags weer aan het zwembad te leren. Met dan als enige voordeel dat ik morgen m'n ORAL (mondelinge overhoring voor de vlucht) sowieso zou halen omdat ik zoveel tijd had om te leren.

Om 0715 had ik mijn D11 met Mr. Howard. Na een iets minder goede nacht stond ik om 5 uur op school om te preflighten (in het donker, met een zaklamp). Om 0645 zat ik tegenover meneer Howard. Eerst moest ik hem een weatherbriefing geven, het weer was goed, vanaf 11 uur zou het pas gusting worden dus we konden vliegen! Een Go! Hij vroeg me om het Fuel System te tekenen, Emergency Checklisten te zeggen, en een PFL (Practice Forced Landing = Noodlanding) te omschrijven. Het ging goed! Op alle vragen wist ik wat en hij was erg tevreden. Dus ik ging met een goed gevoel de kist in! Het ging erg rap en we hingen al snel afgeleveled op 3700 ft, erg smooth! Fijn! We gingen naar de North East Practice Area waar ik verwachtte dat hij de motor dicht zou trekken voor een PFL. Ja hoor, ik had een veld uit gezocht en deed mijn memory items en kwam goed uit boven het veld. Mijn instructeur (Eggeling) roept altijd zelf door de cockpit 'Go Around' als ik laag genoeg zit en hij denkt dat ik er wel kan landen. Maar het bleef maar stil en de grond kwam dichterbij. Ik vraag voorzichtig: inititeerd u of ik de Go Around. Het antwoord kwam erop neer dat we nog wel even doorkonden.. Oh laag! Maar wel stoer ik hing precies waar ik wilde landen en vlak boven de grond ben ik Go Around gegaan. Ik had een S+ op mn PFL.
Hij zei: breng me terug naar Falcon Field. Dus ik ATIS (het weer) uitluisteren en contact maken met de toren. Het allereerste circuit moest ik een Flapless landing laten zien. Zonder flaps landen ga je dus sneller. Ik vind dat persoonlijk de moeilijkste. Maar het ging goed! Dus volgende circuitje zei hij: Normal Circuit. Dus ik een normal cicruit vliegen en het ging weer goed! Ik moest dus alleen nog de Glide-in (een zweeflanding, je trekt je motor dicht en vanaf dat moment mag je de motor niet meer aanraken) laten zien. Het werd drukker in het circuit en na 10 sec timen trok ik in de bocht naar base iets te laat mijn gas dicht waardoor ik te hoog boven de baan hing en een Go Around heb gemaakt. Ik heb het nog eens geprobeerd maar zat weer te hoog boven mijn glijpad en heb weer een Go Around gemaakt. En de derde keer moest ik mn bocht naar base uitstellen vanwege de drukte in het circuit waardoor ik weer te laat mijn gas dicht heb getrokken en niet goed uitkwam. We hebben toen een fullstop landing gemaakt. Ik heb nu met 1 minnetje in mijn lijst een 'Partial Pass'. Omdat alles goed is gegaan behalve de Glide-In moet ik dat nog een keer laten zien. Dus geen volledige recheck gelukkig, maar een Partial, en dat is best balen. Zoals ik Joan al hoor zeggen;): You're a Li'l cry baby.

Ik liep terug naar Dispatch en hoopte nog dat ik met 1 - mijn check gehaald zou hebben, maar dat was niet zo. Ik liet mijn beoordeling aan mijn instructeur (meneer Eggeling) zien en hij zei: Ga maar heel veel biertjes drinken Betsy! Volgende week zien we wel verder. Nou ja, nu ga ik dus deze week een DX (Dual Extra) vliegen en dan heb ik een Partial op mn D11.

Dus ik naar huis en het is echt heerlijk om dan in een vrouwenhuisje thuis te komen! Die meiden hebben me meegenomen. 'Kom Lot we gaan shoppen'. Hahha! Heerlijk even je hoofd op iets totaal anders zetten! Na een boel rollende dollars verder liepen we de auto uit naar het huisje. En we schrokken ons rot: er stond een man in onze keuken! Aaah! Wij bukkend achter het balkon naar binnen kijken! Zegt Mael: 'Het is Sander'!! Heerlijk! San is er WEER! Haha echt te gek! Sommige mensen hier dachten dat ie nog niet eens weg was geweest! Heel fijn, helemaal als je je check niet gehaald hebt om dan je vriendje in de buurt te hebben!

We keep in touch!

X Lot

woensdag, maart 25

Foto's!

Nog een paar foto's van de afgelopen tijd!
Week 2

xxx

dinsdag, maart 24

P.I.B.

Oladie!!!

Inmiddels een aardig drukke week achter de rug. Vorige week heb ik achter elkaar door 5 vluchtjes gemaakt. Het ging echt ongelooflijk snel. Voor de 2e vlucht moest ik al veel checklisten uit mn hoofd kennen. Op de grond ratel ik ze achter elkaar door, maar dat viel toch even tegen eenmaal in het vliegtuig. Bij mijn D03 (de 3e vlucht en de D staat voor Dual, met instructeur erbij dus, bij solo vluchten staat er een S) heb ik vanaf de Preflight (voordat je vertrekt) tot we in de Practice Area waren helemaal al zelf mogen doen, natuurlijk met commentaar van mn instructeur. Maar dat was echt te gek!! De 4e vlucht heb ik allerlei soorten stalls geoefend en gingen we voor het eerst circuits oefenen. Dat is echt zwaar! En de 5e vlucht was echt te gek. We hebben slips geoefend, en dat is het enige beurtje waarbij je dat doet, dus mn instructeur vond dat ook echt tof! We hebben ook 2 sliplandingen gemaakt. En Ground Reference Manoevres. Dat zijn bepaalde patronen die je gaat vliegen afhankelijk van punten op de grond. Dit doe je op 800 ft, dat is iets lager dan 300 meter, heel erg tof!!! Het gekke is dat je zo snel zo veel leert. Ik doe nu de start dus echt helemaal zelf. Als je erover nadenkt denk ik, dat kan niet zo snel gaan! Maar het lukt ook gewoon wel. Het is wel zweten!!! Na een vlucht voel je je zo kapot. En dan kom ik na een hele lange debriefing van meneer Eggeling thuis en moet ik heel veel checklisten leren voor de dag erna! Dus slopend.. maar tof!

Oh ik zal P.I.B even toelichten. Onze instructeur vliegt van dinsdag tot en met zaterdag. En we zijn een crew van 3 personen. Eggeling wil voor iedere vlucht briefen met ons alledrie en ook debriefen na de vlucht met ons alledrie, dus is onze vliegdag nog een stukkie langer. Nu vloog Kliko (Milco, 8-1, crewmaatje) zaterdagochtend om 7.15, dus stond ik om 4.15 uur al naast mn bed en waren we 5.15 al op school. Ik ging backseaten bij Kliko en had daarna mijn D05. Heel rustig weer nog om 07.15. Nog niet zo bumpy als in de middag, achteraf heel prettig. Bij het taxiën naar de baan voelde ik het al: Ik moet plassen. Maarja heh, je hebt echt geen zin om dan als meisje te zeuren... Dus ik heel hard tegen mezelf zeggen dat ik het heus wel anderhalf uur op kon houden!! Tot we helemaal zuid in de South East Practice Area hingen. Ik heel voorzichtig.. sorry maar ik moet echt heel erg nodig naar de toilet. Toen bedacht ik dat ik net zo goed in een flesje kon plassen en ze gewoon door konde gaan met Kliko zn vlucht. Dusja, ik zei mannen, even naar voren blijven kijken.. en heb in een flesje geplast. Uiteindelijk waren we al heading Falcon Field en zijn we geland.. Het grappigste is dat het niet eens de eerste keer was.. ik heb namelijk wel eens eerder bij San achterin een TB20 geplast in een flesje.
Anyway, mijn instructeur kwam niet meer bij van het lachen eenmaal op de grond. En had er even over nagedacht maar het werd toch echt P.I.B. 'Pee In a Bottle'. Dusja, kon ik niet meer omheen. Bij de debriefing begon hij het verhaal dat hij het zo leuk vond dat zn vrienden hem iedere dag weer vroegen hoe zn dag was.. maar dat hij nooit echt iets boeiends had te vertellen behalve: Jeah, student was in time.. of niet. Maar nu: 'This is a real story!', zei hij de hele tijd.. en toen ging zn telefoon. Nouja, je raad het al..

Dusja weer een bijnaam rijker. Nu is het hier dinsdagochtend en Jo is haar spullen aan het pakken want ze gaat zo terug naar Nederland. Wel heel erg gek en jammer om haar nu al weer weg te zien gaan! Mijn huisje is nu het nieuwe LadyCie huisje. Diandra en Maelle zijn bij me ingetrokken! Heel gezellig met de meiden! Zaterdag heb ik heerlijk met Dian geshopt en zijn we naar de manicure/pedicure geweest. Zaterdagavond hebben San en Broquito een BBQ georganiseerd voor alle KLSers was errug gezellig! En daarna snachts bubbelen in de hottub. Vandaag zou ik eigenlijk D06 hebben, maar Eggeling stond al ingeroosterd met anderen, dus ik hoop dat ik morgen weer opsta! Vandaag Jo uitzwaaien, even zonnen en badderen, en vandmiddag ga ik met San & Joan schieten!

Een hoop te beleven hier!!

Kus Lot

dinsdag, maart 17

First Flight !

Àllereerste vlucht zit er op!! Wat was dat gaaf! Echt zo stoer! Om 8 uur stonden Joan en ik op school om een Weather Briefing en een MassBalance voor tebereiden voor onze middag vlucht. Een Weather Briefing is een verslag over het algemene weer in Amerika, het weer op Falcon Field (ons vliegveld) en het weer op onze uitwijkhaven. Ook staan hier NOTAMs in, dat zijn berichten over airspaces in de buurt. Zo komen volgende week de thunderbirds een airshow geven, is wel belangrijk dat je er niet ineens tussenhangt met je Archer..
En Mass&Balance is een formulier waarop je de verschillende gewichten van het vliegtuig berekend aan de hand van het aantal fuel wat je aan boort hebt. Uiteindelijk bereken je het zwaartepunt, het start- en landingsgewicht, de afstand die je nodig hebt om takeoff te gaan en de afstand die je nodig hebt om te landen. En hoeveel fuel je moet hebben om naar je alternate (uitwijkhaven) te vliegen, dat heb je in de meeste gevallen dus niet nodig. Dit moet allemaal binnen de limieten vallen anders kan je niet weg. Dit moet je daarna zelf aan de instucteur briefen, en daar gaat hij vragen over stellen. Onze instructeur is een hele goede man! Hij is wel streng, maar rechtvaardig en ook erg aardig. Dus dat is echt fijn! Nadat Joan zijn vlucht had afgerond hebben we op het Platform geswitched en ging Joan dus backseaten (achterin zitten) en daar had ie helaas een zware taak. Zn subway broodje is uiteindelijk in een zakje beland.. We vlogen op het heetst van de dag en het was dus best wel bumpy.
De eerste vlucht deed de instructeur veel voor, we hadden gedacht dat we al meer procedures moesten laten zien, maar dan kennen we die alvast voor de volgende keer. Hij heeft vooral belangrijke punten als bergen en meren laten zien als checkpoints wat vooral belangrijk is bij het VFR vliegen. VFR is wat ik de komende tijd zal vliegen, het staat voor Visual Flight Rules, en houdt dus in dat je 'op zicht' vliegt, naar buiten kijken dus! Hier heb ik 43 beurtjes voor, en daarna IFR (Instrument Flight Rules) dat is alleen maar naar je instrumenten turen, en hopen dat je voor de baan hangt. Je zicht wordt dan ook afgeschermd. Maar nu eerst morgen beurtje 2! Morgen komen dr ook al wat nieuwe dingen bij, zoals stalls (overtrekken, dat het vliegtuig een baksteen wordt zegmaar..) dus nog even stampen die checklisten en procedures en dan hopen dat het doorgaat!
Wat een verhaal he, hahah, nou als je foto's wilt zien van mn eerste vlucht:
First Flight !

X Lot

maandag, maart 16

1e weekendje !

Ola!

Wow! Was echt een geweldig weekend geweest!! Vrijdagmiddag om 5 uur in de auto met surfplank ertussen naar San Diego. Uiteindelijk... kwamen we om 2u snachts aan daar en stond San mij in een heerlijk hotelletje (aan het strand in Ocean Beach!!:) op te wachten. Dag daarna gesurfd, voor het eerst!! Zo onwijs tof!! ´s Avonds zijn we naar SanDiego downtown gegaan, ik vind het een hele mooi stad! Zie voor het bewijs van alle avonturen de foto´s:
SanDiego

Dag daarna zijn we na nog een rondje op de pier en de boulevard met Jeroen met open dak door de bergen naar de woestijn terug gereden.

En nu! Vandaag laatste grondschool dag gehad.. dus ben er helemaal klaar voor! Ennnnnnnnnn, morgen heb ik samen met Joan mn eerste vlucht!!!!!!:) Wordt dus heel hard voorbereiden vanavond en morgenochtend, want dat is me nogal een werk!!!! Gelukkig hebben we niet de eerste beurten, maar vliegen we smiddags. Joan om 11.45 en ik om 13.15. Als we de naam van onze instructeur (mister Eggeling) noemen zien we blije gezichten, dus dat is fijn... maar we zullen het morgen zelf ervaren!

Ik ga hard ad slag! Bedankt voor alle leuke berichtjes!! Echt heel erg lief!

Kus Lot

dinsdag, maart 10

1e dag!

Hier wat foto's van mijn eerste dag hier! Ik ga slapen!
1e daagjes

X Lot

Just arrived!

Jeeeh!
Ik ben er!! De reis heeft meer dan 25 uur geduurd.. ik word nu wakker in een bed. Het is hier nu geloof ik 7 uur. Beetje de weg kwijt! Ik ben er nu echt!
Maandagochtend zijn we om 10.36 uur 's ochtends vertrokken op Schiphol. Verder weet ik geen tijden meer, maar via Minniapolis zijn we naar Phoenix gevlogen. Daar werden we heel goed ontvangen!! Van alle klassen die er nu zijn waren heel veel mensen ons komen ophalen. Ik lach me dood om al die verende joekel auto's hier. Iedereen kon ook gelijk in een appartement terecht, en we zijn lekker met z'n allen uit eten geweest en toen eindelijk slapen!! Ik zit bij een meisje, Jolande, uit klas 7-5 (mijn ma/pa-klas) op de kamer, er zitten nog twee klasgenoten van haar in ons huisje, dus ik heb een volledig ingericht appartement met gevulde kastjes en een opgemaakt bedje toen ik aankwam, dat is echt fijn! En ze kunnen me hier goed helpen!
We hebben al een gevuld programma gekregen, vrijdag ook al een toets. Zo naar school voor fingerprints en de dokter, ben benieuwd!
Vanmiddag ga ik mn kamer een beetje Lot's maken, fijn om hier zoveel lieve dingen van thuis te hebben!!
Doei doei!
X Lot

zondag, maart 8

Afscheidsfeest!

Aah! Lieverds!

Ik heb genoten gisteravond! Dankjulliewel voor alle lieve woorden, kado'tjes en aanwezigheid!
Voor de foto's klik op de foto hier onder:
Afscheidsfeestje !

xxx

Liefs Lot